Druhé setkání participační skupiny dětí a mladých dospělých při MPSV: Bezpečí dětí a Úmluva o právech dítěte
Hlavní stránka Aktuality Druhé setkání participační skupiny dětí a mladých dospělých při MPSV: Bezpečí dětí a Úmluva o právech dítěte

17.3.2025, Sekce: Aktuality
Ve středu 29. ledna se již podruhé v rámci projektu „Sjednocení přístupu k ohroženým dětem“ setkala participační skupina Ministerstva práce a sociálních věcí. Setkání se zúčastnilo 13 účastníků a tentokrát se skupina zaměřila primárně na téma bezpečí.
Prvním tématem setkání byla Úmluva o právech dítěte. Účastníci se nejprve stručně seznámili s touto mezinárodní dohodou, která chrání práva dětí a stanovuje jejich základní svobody. V rámci aktivity byly dětem také představeny ilustrace, která mají vizuálně přiblížit význam úmluvy. Diskusi vyvolalo zejména právo na sebeurčení, které účastníci definovali jako situaci, kdy jim není vnucována žádná role, mají bezpečný prostor pro vlastní rozhodování a svobodu v tom, co dělají a jak vypadají. Pro inspiraci bylo součástí programu také video o participaci určené pro děti.
V druhé části setkání se celá skupina zaměřila na definování pojmu bezpečí. Mezi klíčová slova a pojmy, které se s ním účastníkům pojí, patřily například předvídatelný digitální prostor, naslouchání a vzájemná podpora, soukromí, domov, rodina a přátelé, svoboda vyjádření bez sankcí. Skupina tak většinou spojovala pocit bezpečí s mezilidskými vztahy a vzájemnou důvěrou.
Účastníci rozděleni do tří skupin se následně zaměřili na zkoumání bezpečí v různých oblastech života: rodina, škola a veřejný prostor. Každá skupina diskutovala o faktorech, které bezpečí podporují, a naopak o těch, které jej ohrožují. Participanti se shodli, že v rodinném prostředí pocit bezpečí zvyšuje láska, vzájemná podpora, důvěrné prostředí, pochopení a naslouchání, zatímco jej ohrožují hádky a nepředvídatelnost situací. Ve školním prostředí bezpečí posiluje podpora ze strany učitelů a psychologa, kamarádské vztahy a soudržný kolektiv, otevřený a respektující přístup či společně domluvená pravidla. Naopak jej ohrožuje nadřazená komunikace ze strany učitelů, šikana a nátlak, vyhoření pedagogů a nedostatečná podpora vzdělání. Ve veřejném prostoru přispívá k bezpečí obezřetnost a informovanost, přítomnost policie a vzájemná komunikace mezi lidmi, zatímco jej ohrožuje nevšímavost a anonymita, hluk, nepříznivé počasí a cizí lidé.
Setkání participantů ukázalo, že bezpečí je komplexní téma, které se prolíná napříč osobním, vzdělávacím i veřejným životem. Klíčovým prvkem zůstává důvěra, naslouchání a více předvídatelnosti v různých situacích. Diskuse přinesla mnoho podnětů pro další práci a návrhy na opatření, která by mohla přispět k posilování pocitu bezpečí v každodenním životě dětí a mladistvých.