Kulatý stůl na Praze 12 zdůraznil podporu a přínos sociálních pedagogů ve školách
Hlavní stránka Aktuality Kulatý stůl na Praze 12 zdůraznil podporu a přínos sociálních pedagogů ve školách
11.11.2024, Sekce: Aktuality
Městská část Praha 12 hledá způsob, jak posílit spolupráci škol a orgánů sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD). Jako vhodný prostředník této spolupráce se osvědčuje pozice sociálního pedagoga ve škole. Koncem září proto na radnici Prahy 12 proběhl Kulatý stůl, jehož hlavními tématy byly aktuální možnosti zřízení a financování pozice sociálního pedagoga, dobrá praxe fungování sociálních pedagogů na Praze 7, ale i zkušenosti s jejich činností na Praze 12.
Setkání, které organizovala Městská část Praha 12 ve spolupráci s projektem MPSV „Sjednocení přístupu k ohroženým dětem“ (dále „projekt MPSV“), proběhlo ve čtvrtek 26. září 2024 v zasedacím sále radnice za účasti zástupců vedení Prahy 12, pracovníků místních základních škol a neziskových organizací, které se věnují práci s ohroženými dětmi, zástupců sociálního odboru a odboru školství i sociálního odboru Magistrátu hlavního města Prahy. Důležitou součástí programu byly i příspěvky zástupkyň Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Asociace sociálních pedagogů a Městské části Praha 7 – viz dále.
Po úvodním slově koordinátorky Marie Vašákové, místostarostky paní Lenky Vedralové a radního pro oblast školství pana Petra Prchala představil Štěpán Bolf z projektu MPSV záměr setkání, kterým je rozvíjení spolupráce mezi různými organizacemi ve prospěch podpory dětí a jejich potřeb. Diskutovalo se také o klíčové úloze sociálního pedagoga, který pomáhá nejen dětem, ale i podporuje rodiny, školy a OSPOD.
Klára Reimerová z MŠMT se ve svém příspěvku věnovala legislativním a finančním otázkám role sociálního pedagoga, která zatím není systémově ukotvena. Přesto existují možnosti financování mj. z dotačních prostředků, díky kterým už řada základních škol sociálního pedagoga ve svých řadách má. Představila také aktuální snahy o ukotvení pozice sociálního pedagoga v příslušných zákonech.
Nela Beranová z Asociace sociálních pedagogů (ASOCP) účastníkům přiblížila aktivity asociace, která usiluje rovněž o zákonné ukotvení profese sociálního pedagoga, věnuje se rozvoji oboru a metodické podpoře sociálních pedagogů v terénu, ale i poradenství školám. ASOCP mj. v listopadu pořádá „Celostátní školení pro sociální pedagogy“, které se bude konat v Praze.
Soňa Hradecká a Nela Beranová z MČ Praha 7 sdílely zkušenosti s efektivní integrací sociálních pedagogů do škol. V rámci dobré praxe informovaly o tom, že Praha 7 již několik let pilotuje zapojení sociálních pedagogů. Postupně tyto pozice zřizovatel zřídil na všech svých základních školách, (v poslední době se podařilo zřídit tuto pozici i v některých školách mateřských, kde se rovněž ukazují jako přínosné). Zástupkyně Prahy 7 podrobněji popsaly procesy, kterými bylo třeba při zavádění pozice projít, od vyjednávání se školami po získání podpory pedagogických sborů. Přínosy spočívají nejen v okamžité podpoře ohrožených dětí a včasné identifikaci problémů místních rodin, ale také v prevenci.
Vedoucí OSPOD Prahy 12 Andrea Michalcová spolu se svým týmem pak představila potřebné kroky ke zlepšení spolupráce mezi školami a OSPOD. Svůj inovativní přístup v oblasti podpory dětí sdílely pracovnice ze ZŠ Rakovského Lenka Spurná a Veronika Kašparová. Sociální pedagožka je zde součástí nově koncipovaného školního poradenského pracoviště – dnes Rozvojového centra – a má na starost mimo jiné právě kontakt s OSPOD. Multioborový tým Rozvojového centra, které na škole funguje třetím rokem, se věnuje žákům, třídním kolektivům i pedagogům a přináší pozitivní změny nejen pro školu samotnou, ale i zlepšení spolupráce s ostatními aktéry sítě.
Kulatý stůl ukázal, že efektivní podpora ohrožených dětí je závislá na dobré mezioborové spolupráci. Sociální pedagogové se osvědčují jako zásadní články tohoto systému. Navzdory nepříznivé situaci v oblasti financování a legislativního ukotvení pozice sociálních pedagogů usilují školy a městské části o vytvoření podmínek, ve kterých by spolupráce mezi školami, OSPOD a dalšími institucemi pomohla ohroženým dětem i jejich rodinám k lepší budoucnosti.